26 August 2007

Turkish GP


Grand Prix Turkey pasti menjanjikan perlumbaan yang mencabar selepas sessi kelayakan yang sengit antara Ferrari dan McLaren semalam, dengan Felipe Massa merampas posisi pertama dari Lewis Hamilton. Kimi Raikkonen dan Fernando Alonso masing-masing akan memulakan perlumbaan di grid kedua.

Pasukan BMW Sauber tidak kurang hebatnya dengan Robert Kubica di tempat ke lima dan Nick Heidfeld di tempat ke enam. Heikki Kovalainen cukup memberangsangkan di tempat ke tujuh di hadapan Nico Rosberg dan Jarno Trulli.

Di hujung grid, kedua-dua pemandu Honda akan memulakan perlumbaan di grid terakhir selepas masing-masing menukar enjin.

Pasukan akan menggunakan kompaun tayar Bridgestone keras dan medium namun kompaun tayar keras dijangka akan digunakan lebih untuk perlumbaan ini.

Cuaca agak panas di Istanbul dengan suhu 35 darjah Celcius dan suhu ambien gi gird, 52.

Lampu merah mula menyala dan perlumbaan bermula di Turkey!

Di selekoh pertama Massa mendahului dari Raikkonen, Hamilton dan kedua-dua BMW. Alonso jatuh satu posisi di tempat keenam. Webber naik dua posisi untuk tempat kesepuluh. Permulaan Coulthard juga baik dan beliau naik ke posisi ketiga belas. Fisichella dan Davidson masing-masing kehilangan posisi namun Trulli adalah pelumba yang paling malang di permulaan perlumbaan ini apabila beliau jatuh dari tempat kesembilan ke 21 apabila kereta beliau dilanggar oleh Fisichella di selekoh pertama. Barrichello pula naik dari tempat terakhir ke 16. Sato pula dari tempat ke 17 ke tempat terakhir.

Massa mencatat masa terpantas pertama dalam cubaan beliau menjarakkan diri dari Raikkonen.

Alonso mencuba sedaya upaya untuk memintas dua kereta BMW di hadapannya.

Di pusingan ke-4, tiga pemandu teratas saling bertukar catatan masa terpantas dengan Hamilton paling pantas ketika ini.

Raikkonen mencatat masa terpantas untuk mengejar teman sepasukannya untuk P1.

Kovalainen mula ketinggalan dari enam pendahulu di hadapannya di pusingan ke-7. Trulli pula memintas Button untuk posisi ke 17 di pusingan ke-8. Sutil pula semakin menghampiri Vettel untuk posisi ke-19 sementaa Wurz dan Fischella berjaya memintas Webber untuk posisi ke-10. Kereta Webber kelihatan menghadapi masalah.

Di pusingan ke-11, Alonso hanya setengah saat di belakang Heidfeld namun masih tiada peluang untuk memintas kereta BMW Sauber itu. Massa dan Raikkonen kembali bertukar catatan masa terpantas dan kereta mereka yang menggunakan tayar medium semakin berjaya menjarakkan diri dari Hamilton.

Kubica masuk ke pit di pusingan ke-13 dan menggunakan kompaun tayar keras. Satu pitstop yang begitu awal.

Trulli melakukan kesilapan membenarkan Button memintasnya kembali. Belakang kereta beliau diluar kawalan di selekoh sembilan.

Strategi dua pitstop lebih digemari di litar ini.

Di pusingan ke-15, Raikkonen adalah pemandu pertama mencatat masa di bawah 1m 28s.

Button memberikan saingan yang sengit kepada teman sepasukannya Barrichello untuk P15 dan Button berjaya memintas di selekoh pertama.

Heidfeld masuk ke pit pada pusingan ke-18 dari P4. Rosberg dan Coulthard juga masuk ke pit. Heidfeld kembali ke pit di hadapan Kubica.

Giliran Raikkonen masuk ke pit dari P2 dan kekal menggunakan kompaun tayar medium.

Alonso juga masuk ke pit di pusingan ke-18 dan kekal dengan kompaun tayar keras di pusingan ke-19. Wurz juga masuk ke pit.

Massa masuk ke pit di pusingan ke-20 dan kekal menggunakan kompaun tayar medium. Beliau kembali ke litar dan mengekalkan kedudukan di hadapan Raikkonen. Alonso juga kembali ke litar di hadapan Heidfeld. Hamilton masuk ke pit dan Massa kembali mendahului perlumbaan.

Kovalainen keluar dari pit di pusingan ke-21 di hadapan Kubica. Satu keputusan yang baik bagi pemandu Finland ini.

Di pusingan ke-24, Alonso telah merapatkan jurang antaranya dengan Hamilton, kini hanya 14 saat.

Vettel masuk ke pit pada pusingan ke-29. Beliau mungkin hanya melakukan satu pitstop sahaja hari ini.

Alonso mengambil 30 saat dari Hamilton di pusingan ke-30 namun jarak antara mereka masih besar.

Ferrari kelihatan seperti tiada tandingan dengan Hamilton yang tidak terdaya untuk merapatkan jurang antaranya dengan mereka.

Button dan Sutil masuk ke pit di pusingan ke-37. Barrichello pula di pusingan berikutnya. Kedua-dua pemandu Honda akan melakukan stint terakhir yang panjang untuk perlumbaan ini.

Di pusingan ke-38 Kubica masuk ke pit dari P7 dan kembali menggunakan kompaun tayar medium. Yamamoto turut masuk ke pit.

Raikkonen pula tanpa sebarang amaran kini memberi saingan yang hebat keada Massa. Walaubagaimanapun, Massa kembali mengawal keadaan di pusingan berikutnya.

Raikkonen masuk ke pit pada pusingan ke-41 dan menggunakan kompaun tayar keras.

Heidfeld juga masuk ke pit pada pusingan ke-42 dari P5 dan bertukar dari kompaun tayar keras kepada medium diikuti oleh Massa. Pitstop yang cepat untuk Massa dan beliau berjaya mengekalkan kedudukan di hadapan Raikkonen dengan margin yang selamat.

Tayar kanan hadapan Hamilton pancit di pusingan ke-43 dan beliau kembali ke pit untuk menukar tayar tersebut dalam masa 10 saat. Alonso telah berjaya memintasnya sementara beliau masih dalam perjalanan ke pit.

Alonso kini di tempat ketiga, Heidfeld di P4 dan Hamilton di P5.

Vettel dan Wurz masuk ke pit di pusingan ke-45. Trulli masuk ke pit di pusingan ke-46 dari P13.

Hamilton hanya 1 saat lebih perlahan dari Heidfeld di pusingan sebelumnya. Di pusingan ke-47, pusingan terakhir Hamilton jauh lebih perlahan dari Heidfeld.

Petang yang agak mengecewakan buat Kubica yang kini di tempat kelapan selepas dipintas oleh Rosberg pada pitstop kedua beliau.

Di pusingan ke-49, Hamilton mula menunjukkan peningkatan pada pusingan beliau namun mampukah beliau memintas Heidfeld untuk P4? Kereta beliau mempunyai kerosakan kecil di bahagian front wing tetapi itu tidak dapat memperlahankan beliau buat masa ini.

Trulli memintas Barrichello untuk P16 di selekoh pertama pada pusingan ke-50.

Dengan baki perlumbaan lagi 7 pusingan, Kubica mula memberi saingan sengit kepada Rosberg untuk P7.

Sementara itu Kovalainen semakin menghampiri Hamilton tetapi beliau mungkin kesuntukan masa dengan baki perlumbaan 5 pusingan.

Di hadapan grid, Massa nampaknya tiada masalah untuk memenangi Grand Prix Turkey untuk dua kali berturut-turut.

Raikkonen mencatat masa terpantas perlumbaan di pusingan ke-57.

Pusingan terakhir dan Massa melintasi garisan penamat di tempat pertama dengan Raikkonen 2 saat di belakangnya. Ferrari menang 1-2 di Turkey.



Alonso mengakhiri perlumbaan di tempat ketiga dan mengurangkan jarak antaranya dengan Hamilton untuk kejuaraan pemadu yang kini hanya tinggal 5 mata.

Heidfeld di tempat keempat dengan Hamilton yang hanya nyaris-nyaris kehilangan tempat keempat kepada Kovalainen.

Rosberg dan Kubica mengutip mata terakhir perlumbaan.

Keputusan yang sangat baik bagi pasukan Ferrari. Kini pasukan dari Itali ini hanya 11 mata di belakang McLaren dalam kejuaraan pengeluar.


Kembali bersama saya untuk perlumbaan seterusnya yang akan berlangsung di Itali pada 9 September kelak.

0 comments:

Post a Comment

Do it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...