01 July 2007

France GP

Publish Post

Selamat datang ke perlumbaan ke-8 dalam kalendar Formula 1 di Magny-Cours, Perancis. Ini mungkin perlumbaan terakhir untuk litar ini kerana ada ura-ura yang mengatakan Bernie Ecclestone tidak akan memasukkan litar ini untuk perlumbaan-perlumbaan Formula 1 pada tahun-tahun akan datang bagi memberi laluan kepada litar-litar baru seperti litar Turkey dan Singapura.

Ferrari kembali menunjukkan taring mereka di sessi kelayakan semalam apabila Felipe Massa berjaya merampas menduduki petak pertama untuk perlumbaan hari ini sementara Kimi Raikkonen berada di tempat ketiga. Lewis Hamilton memisahka pemandu Ferrari di tempat kedua. Kereta MP4-22 milik Fernando Alonso mengalami masalah mekanikal. Beliau hanya akan memulakan perlumbaan hari ini dari tempat ke-10. Ini permulaan yang kurang baik untuk pemandu Sepanyol ini bertekad untuk merapatkan jurang mata antaranya dengan Hamilton. Robert Kubica kembali beraksi untuk pasukan BMW Sauber F1 Team selepas beliau berehat untuk perlumbaan di Indianapolis dua minggu lalu berikutan kemalangan yang dihadapinya ketika di Montreal. Nick Heidfeld pula hanya di tempat ke-7 selepas berhempas pulas dengan masalah sakit belakang yang dihadapinya sejak sessi ujian di Silverstone minggu lalu. Kedua-dua pemandu Renault, Jarno Trulli dan Nico Rosberg masing-masing melayakkan diri di tempat sepuluh ke atas.

Perlumbaan bermula dengan lancar tanpa sebarang insiden yang serius. Massa mendahului perlumbaan dari garisan permulaan. Hamilton kehilangan posisinya kepada Raikkonen. Alonso memintas dua kereta di hadapannya untuk tempat ke-7 pada akhir pusingan 1. Robert Kubica dan Giancarlo Fisichela mengekalkan kedudukan masing-masing sementara Nick Heidfeld dan Nico Rosberg naik satu posisi. Heikki Kovalainen berlanggar dengan Jarno Trulli memaksa kedua-dua pemandu ini kembali ke pit untuk memperbaiki kerosakan. MalangnyaTrulli tidak dapat meneruskan perlumbaannya. Begitu juga dengan Vitantonio Liuzzi dan Anthony Davidson yang turut berlangar di selekoh 1.

Alonso cuba memintas Nick Heidfeld untuk tempat ke-6 sejak pusingan ke-2 dan hampir-hampir berjaya pada pusingan ke-4 namun Heidfeld kembali memintasnya semula pada selekoh seterusnya. Kedua-dua kereta pemandu ini menggunakan tayar yang berlainan. Kereta BMW F1.07 milik Heidfeld menggunakan tayar ‘hard compound’ manakala kereta MP4-22 milik Alonso menggunakan tayar ‘soft compound’. Ini menyukarkan Alonso untuk meminta Heidfeld.

Hamilton pemandu pertama masuk ke pit utnuk pitstop rutin beliau diikuti oleh Alonso pada pusingan ke-16. McLaren arif mereka perlu memanggil masuk kedua-dua pemandu lebih awal untuk pitstop rutin mereka kerana kedua-duanya tidak dapat memintas pemandu dihadapannya. Hamilton kembali ke litar di belakang Rosberg di tempat ke-7 manakala Alonso di tempat ke-9.

Ferrari memberi tindak balas yang sepatutnya apabila Massa masuk ke pit untuk pitstop rutinnya di pusingan ke-18. Massa kembali ke litar di tempat ke-2. Kini Raikkonen mendahului perlumbaan. Beliau mencatat masa terpantas dalam perlumbaan di pusingan ke-19. Beliau tahu ini peluang terbaik untuk beliau memintas Massa untuk menjuarai perlumbaan kali ini dan beliau tidak membazirkan peluang yang ada namun jarak masa yang dilakukan olehnya masih tidak mencukupi untuk mengekalkan kedudukannya. Beliau kembali ke litar di belakang Massa selepas pitstop rutinnya di pusingan ke-22.

Fisichella kembali ke litar selepas pitstop rutinnya di hadapan Alonso. Ini membenarkan Heidfeld mengekalkan kedudukannya di tempat ke-6 selepas pitstop rutinnya. Nampaknya strategi McLaren memanggil Alonso masuk ke pit lebih awal dengan tujuan untuk memintas Heidfeld tidak menjadi. Heidfeld melakukan tugas yang baik menyukarkan kerja Alonso di litar.

Christijan Albers terpaksa menamatkan perlumbaan dek kerana kesilapan yang dilakukan oleh dirinya sendiri. Beliau tidak menunggu isyarat dari lollipop man untuk keluar dari pit. Hos minyak yang masih belum dikeluarkan tersangkut pada kereta beliau dan memaksa beliau menamatkan perlumbaan beliau.

Alonso akhirnya berjaya memintas Heidfeld pada pusingan ke-33 selepas hampir 11 pusingan tersekat dibelakang pemandu Jerman tersebut. Kini Alonso perlu merapatkan jurang kedudukannya antaranya dengan teman sepasukannya.

Hamilton dan kemudian Alonso kembali ke pit untuk pitstop rutin kedua masing-masing bagi mengelak trafik pada pusingan ke-37. Hamilton hampir sahaja kehilangan kedudukannya kepada Kubica apabila beliau kembali ke litar namun beliau tiada masalah memintas Kubica. Alonso pula kelihatan tidak selesa apabila kembali ke litar dengan melakukan beberapa kesilapan.

Massa masuk ke pit untuk pitstop rutin keduanya pada pusingan ke-43. Raikkonen kini sekali lagi mendahului perlumbaan. Jarak masa antaranya dengan Massa ketika ini adalah 22 saat dan ia jelas mencukupi untuk memintas Massa. Massa mungkin menghadapi trafik pada pusingan outlap nya. Kini ia adalah perlumbaan antara kedua-dua pemandu Ferrari ini iaitu samada Massa atau Raikkonen yang akan berjaya memenangi perlumbaan di Magny-Cours kali ini.

Sekali lagi Alonso terpaksa berhadapan dengan Heidfeld apabila Heidfeld kembali ke litar selepas pitstop rutin kedua beliau di hadapannya. Kemudian Fisichella pula memintas Alonso apabila pemandu Renault itu kembali ke litar dari pitstop rutinnya.

Hamilton menggunakan strategi 3 pitstop dan beliau masuk ke pit untuk pitstop rutin terakhir beliau pada pusingan ke-51. Beliau kembali ke litar di belakang Massa di tempat ketiga.

Ketika ini Raikkonen memandu kereta Ferrari F2007 beliau tanpa belas untuk menjarakkan jurang antaranya dengan Massa bagi memastikan beliau akan kekal mendahului perlumbaan ini sehingga ke garisan penamat. Ketika ini kedua-dua pemandu Ferrari mempunyai jarak lebih kurang 30 saat antara mereka dengan Hamilton. Mereka sudah boleh mulai relaks dan mengekalkan kedudukan mereka tanpa perlu risau cabaran dari Hamilton.



Raikkonen menjuarai perlumbaan buat kali kedua dalam kareer beliau bersama Ferrari. Kebelakangan ini persembahan beliau tidak begitu membanggakan jika dibandingkan dengan teman sepasukannya Massa. Kemenangan kali ini sangat bermakna bagi membina semula jati diri beliau. Ini adalah kemenangan satu-dua pertama bagi pasukan Ferrari musim ini dengan Massa ditempat kedua. Hamilton sekali lagi mengakhiri perlumbaan di atas podium di tempat ketiga.

Pasukan BMW Sauber turut melakukan tugas yang baik dengan Kubica dan Heidfeld masing-masing menamatkan perlumbaan di tempat ke-4 dan ke-5. Alonso gagal memintas Fisichella dan terpaksa berpuas hati dengan tempat ke-7 sementara Button mengutip mata akhir untuk perlumbaan kali ini.

Adakah ini kemenangan kali ini bakal berkekalan dan menunjukkan kekuatan Ferrari telah kembali untuk memecahkan dominasi McLaren sejak dua perlumbaan yang lalu? Bagaimana pula dengan Alonso? Mampukah beliau mengejar rakan sepasukannya untuk memenangi kejuaraan pemandu pada akhir musim ini setelah semakin jauh ditinggalkan. Massa dan Raikkonen juga mula mencabar untuk merebut juara tersebut dari tangan beliau.

Jumpa lagi di perlumbaan akan di Silverstone dalam masa satu minggu. Jangkakan satu lagi dominasi daripada Hamilton di litar negaranya sendiri.

0 comments:

Post a Comment

Do it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...