13 May 2007

Spanish GP


Sessi kelayakan yang berlangsung semalam adalah antara yang paling mengujakan apabila peminat Formula One dihidangkan persaingan yang sengit antara pemandu McLaren dan Ferrari. Massa mencuri perhatian penonton tempatan daripada Alonso apabila beliau mencuri petak pertama dari genggaman dua kali juara dunia itu. Alonso terpaksa berpuas hati di petak kedua. Raikkonen dan Hamilton pula berkongsi barisan grid kedua.

Perlumbaan terpaksa ditangguhkan selepas pusingan pemanasan apabila kereta Toyota Trulli menghadapi masalah di grid. Beliau akan memulakan perlumbaan daripada pit.

Sebaik sahaja kelima-lima lampu marah padam, Massa meluncur laju menuju selekoh pertama dengan Alonso rapat dibelakangnya. Alonso terbabas apabila beliau cuba untuk memintas Massa sekaligus memberi laluan kepada Hamilton dan Raikkonen untuk memotongnya. Kubica, Heidfeld, Coulthard, Kovalainen, Rosberg dan Barrichello melengkapi tempat kesepuluh teratas pada pusingan pertama.

Terdapat insiden di belakang grid antara Wurz dan Schumacher. Kedua-dua kereta mengalami kerosakan dan memaksa mereka kembali ke pit. Malang bagi Wurz beliau tidak dapat meneruskan perlumbaan.

Pasa pusingan 7, kereta Red Bull Webber menghadapi masalah hidraulik. Beliau mangsa kedua Grand Prix Sepanyol.

Pusingan ke 9, kereta Raikkonen pula menghadapi masalah enjin pada kereta F2007 beliau manakala tayar belakang kiri kereta Speed meletup sebelum selekoh pertama memaksa kedua-dua pemandu ini bersara dari perlumbaan. Kini Alonso mempunyai laluan bebas dihadapannya untuk mengejar Hamilton dan Massa.

Kedudukan 10 pemandu teratas pada pusingan ke 11 ialah Massa, Hamilton, Alonso, Kubica, Heidfeld, Coulthard, Kovalainen, Rosberg, Barrichello dan Button.

Barrichello pemandu pertama yang masuk ke pit untuk pitstop rutin pertama beliau di pusingan 18 kemudian diikuti oleh Massa dan Alonso.

Massa kehilangan beberapa saat di pit apabila kereta beliau terbakar seketika dek kerana tumpahan minyak berlebihan semasa pengisian semula. Massa kembali ke litar di tempat keempat.

Pusingan 19 giliran kereta Liuzzi pula mengalami masalah dan beliau masuk ke pit sebelum bersara dari perlumbaan. Coulthard memasuki pit untuk pitstop rutin pertama beliau di pusingan ini.

Pusingan 22 giliran Hamilton untuk pitstop rutin beliau. Walaubagaimana pun beliau tidak dapat memintas Massa apabila kembali ke litar dibelakangnya.
Kereta Heidfeld mengalami masalah di pit apabila salah satu nut tayar kanan hadapannya tidak dipasang dengan betul. Salah lollipop guy kerana mengangkat lollipop terlalu awal sebelum segala kerja pit selesai. Sayang sekali kerana strategi pasukan BMW Sauber untuk Heidfeld adalah baik sekali untuk pelumbaan ini.

Kedudukan 10 pemandu teratas selapas pitstop rutin pertama ialah Massa ditempat pertama diikuti oleh Hamilton, Alonso, Kubica, Coulthard, Kovalainen, Rosberg, Barrichello, Fisichella dan Sato.

Kovalainen pemandu pertama masuk ke pit untuk pitstop rutin kedua beliau di pusingan ke-30. Sebelum itu beliau bersaingan dengan Coulthard untuk tempat ke-5. Kereta Renault ketika ini jelas sekali lebih pantas dari kereta Red Bull Coulthard.

Christijan Albers melunaskan penalti kerana memandu melebihi had laju di pit pada pusingan ke-34.

Kedudukan 10 pemandu teratas pada pusingan ke-44 ialah Massa, Hamilton, Alonso, Kubica, Coulthard, Rosberg, Kovalainen, Barrichello, Fisichella dan Sato.

Massa masuk ke pit untuk pitstop rutin terakhir beliau pada pusingan ke-41 dan kembali ke litar dibelakang Hamilton. Selain daripada Massa, Barrichello, Coulthard dan Fisichella juga masuk ke pit untuk pitstop rutin masing-masing. Walaubagaimanapun Fisichella terpaksa masuk semula ke pit kerana Renault tidak mengisi minyak yang mencukupi untuk menamatkan perlumbaan ini pada pitstop rutin kedua beliau.

Schumacher mangsa keenam Grand Prix Sepanyol apabila beliau terpaksa bersara di pusingan ke-45. Kedua-dua pemandu Toyota tidak dapat menamatkan perlumbaan kali ini.

Hamilton mendahului perlumbaan Grand Prix Sepanyol sehingga beliau masuk ke pit pada pusingan ke-46 untuk pitstop rutin terakhir beliau. Tempat pertama kembali diserahkan kepada Massa. Sementara itu Heidfeld masuk ke pit untuk bersara sebaik sahaja Kubica selesai pitstop rutin keduanya.

Pusingan ke-48, giliran Alonso melakukan pitstop rutin keduanya dan kembali ke litar seperti sebelumnya di tempat ketiga.

Kedudukan 8 pemandu teratas selepas pitstop rutin kedua ialah Massa, Hamilton, Alonso, Kubica, Coulthard, Rosberg, Kovalainen and Fisichella. Fisichella bagaimanapun masih belum masuk ke pit untuk pitstop terakhir beliau.

Fisichella akhirnya melakukan pitstop ketiga beliau dengan baki 6 pusingan perlumbaan. Beliau kembali ke litar di belakang Sato. Fisichella akan bersaingan dengan Sato sepanjang baki perlumbaan untuk memintas Sato bagi memungut mata terakhir perlumbaan. Walaubagaimanapun usaha beliau tidak membuahkan hasil.


Massa berjaya menamatkan perlumbaan di tempat pertama dari petak pertama. Sekali lagi beliau menunjukkan kematangan beliau sebagai pemandu. Ini adalah kemenangan kedua berturut-turut untuk beliau dan Ferrari musim ini dan empat kemenangan peribadi sepanjang karier Formula One beliau. Hamilton di tempat kedua manakala Alonso terpaksa berpuas hati menamatkan perlumbaan di hadapan peminat tempatannya di tempat ketiga.

Kini rookie dari Britain, Hamilton mendahului Kejuaraan Pemandu dengan 2 mata di hadapan teman sepasukannya Alonso dengan 30 mata. Massa pula memintas teman sepasukannya Raikkonen untuk tempat ketiga dengan 27 mata.

McLaren pula mendahului Kejuaraan Pengeluar dengan 58 mata sementara Ferrari ketinggalan 9 mata dibelakang mereka. BMW Sauber masih teguh ditempat ketiga.

Pusingan terpantas semasa perlumbaan dicatat oleh Massa dengan catatan masa 1m22.680 saat pada pusingan ke-14.

0 comments:

Post a Comment

Do it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...